اشتراک گذاری مطلب

اگر فکر می کنید این مطلب می تواند برای دیگران کاربردی باشد، آن را به اشتراک بگذارید!

QR: داستان موفقیت شرکت Supercell
داستان موفقیت شرکت Supercell

داستان موفقیت شرکت Supercell

25 / اسفند / 1398

در این مطلب به مطالعه مسیر موفقیت شرکت بازی سازی سوپرسل می پردازیم، شرکتی که طی یک دهه اخیر متولد شده و توانسته با اصول و کیفیت خاص بازی های خود، سبک و برند مخصوص به خودش را در زمینه بازی های گوشی های هوشمند و تبلت ها به وجود بیاورد.

شاید بپرسید چرا باید ما در سیب دیزاین به سرگذشت چنین شرکتی برسیم؟ جدا از زمینه فعالیت و تمامی مسائل دیگر اصول و عقاید این شرکت بسیار جالب و الهام بخش است برای همین موضوع با ما همراه باشید.

سوپرسل چه زمانی متولد شد؟

در تابستان سال 2010 سوپرسل متولد شد و بنیان گذارنش هیچ ایده ای نداشتند که این شرکت به کجا میرسد، آنها فقط به این فکر می کردند که میخواهند بازی هایی بسازند که مردم در سراسر دنیا برای سالیان متمادی آن ها را بازی و به نوعی خاطری سازی کنند؛ برای همین موضوع تصمیم به تاسیس شرکت بازی سازی گرفته شد.

سوپرسل بر اساس چندین باور بنیادین تاسیس شد

بهترین تیم ها، بهترین بازی ها را می سازند.

سوپرسل با استفاده از این جمله هدف اصلی خودش را که ساخت یک تیم حرفه ای و با استعداد است بیان می کند، بنابراین باید اول از همه دنبال تیمی بود که بیشترین اشتیاق و خلاقیت را داشته باشند.

سلول های کوچک و مستقل!

"ما فهمیدیم که بالاترین کیفیت از تیم های کوچکی می آید که هر کدام از اعضای آن برای هدف خاص آن تیم کوچک اشتیاق دارند و سخت تلاش می کنند و در نتیجه چندین تیم کوچک و فعالیت مرتبط و مکمل آنها با هم می توان به نتیجه ای بزرگتر دست پیدا کرد، چون زمانی که تیم ها بزرگتر شوند به نسبت آن مدیریت بیشتر، سیاست های سختگیرانه تر و در نهایت از بین رفتن تفریح و صمیمیت در محیط کار می شود!"

بازی هایی که مردم سالیان درازی بازی خواهند کرد.

خیلی از ما طرفدار بازی هایی مثل دنیای وارکرفت (WoW) بوده ایم و هدف شرکت سوپرسل نیز بر این اساس بوده که بازی هایی تولید کند که تا چندین و چند سال بعد نیز فعال باشند و بعد از یک هفته ، ماه یا کمتر از یک سال فراموش نشوند! بازی هایی که حداکثر مردم با هر خصوصیت بتوانند بازی کنند و در واقع بازی هایی که همه گیر شوند!

مروری بر شروع تا حال حاضر شرکت سوپرسل

بازی های چند سکویی

"در ابتدا با این دید شروع کردیم که بازی هایی بسازیم تا در چندین دستگاه مختلف قابل اجرا باشند اما بعد ها این طرز فکر کاملا تغییر کرد..."

اولین ساختمان کاری

همانطوری که می دانستید یا شاید هم نه این شرکت از کشور فنلاند شروع به فعالیت کرده اولین ساختمانی که سوپرسل شروع به کار کرد نیتی کومپو ( Niittykumpu ) در شهر اسپو (Espoo) بود، فکر بودن در سیلیکون ولی (محل فعلی ساختمان اصلی شرکت) خیلی دورتر از مسافت آن برای سوپرسل بود!

اولین محیط کاری شرکت سوپرسل

به هر حال "ما فقط یک اطاق 30 متر مربعی، شیش تا میز که از بازیافت گرفته بودیم و البته یه قهوه ساز نیاز داشتیم" (تا کارمونو شروع کنیم).

اولین محصول شرکت سوپرسل

اولین بازی این شرکت Gunshine.net نام داشت که یک بازی نقش آفرینی آنلاین بود به تکرار این نکته هم می رسیم که این بازی چند سکویی بود؛ ایده این بود که کاربر می توانست با کامپیوتر، فیسبوک، تبلت و گوشی همراه خودش وارد بازی شود. در آن زمان اولین بازی آنها چیزی بین 500 هزار کاربر ماهیانه فعال داشت.

"متاسفانه بعد از چند مدت فهمیدیم که این این بازیی نیست که ما می خواییم مهم ترین دلیلش این بود که فهمیدیم اشتیاق بازیکنان ما بعد از مدتی کم میشه همچنین نمیتونه روی طیف زیادی از آدمها تاثیر بزاره که اینها با اصول ما در تضاد بودن بر خلاف تلاش های زیادی که کرده بودیم این بازی رو متوقف کردیم"

غرق شدن در عشق تلفن همراه و تبلت

زمانی که سوپرسل در حال برنامه ریزی برای ساخت نسخه موبایل Gunshine بود به این نکته رسید که پیاده کردن کیبورد بر روی صفحه لمس گوشی کاری هست بسی دشوار و کاربران گوشی بیشتر علاقه مند به بازی های با جنبه تفریحی هستند!

"این موضوع برای ما روشن شد که ما مشکلمون با Gunshine نیست ما مشکلی بزرگتر توی رویکرد تولید محصولاتمون داشتیم!"

"زمانی که توی اداره مشغول بازی با iPad بودیم به این نتیجه رسیدیم که ما توی عشق این دستگاه غرق شدیم ما شروع کردیم که از اون به بعد بهش بگیم (بستر بازی های غایی!)"

این شد که شرکت سوپرسل به این نتیجه رسید که باید تصمیمات سختش را بگیرد و تصمیم بر این شد که تمامی بازی هایی که در وب و فیسبوک فعال بودند رو غیرفعال کند و در عوض آن روی استراتژی که "tablet first" نامیده می شد تمرکز کنند.

"یکی از سخت ترین تصمیمات دست کشیدن از کار بر روی اسم رمز Magic بود، چون پنج تا از مشتاق ترین اعضای تیم ما، طی شیش ماه شب و روز روی این پروژه کار می کردند و همه ما در موردش بسیار هیجان زده بودیم چون قبل از اون این چنین بازیی روی فیسبوک نبود!"

بعد از این تصمیم سوپرسل شروع به فعالیت در بازی محبوبش به نام Clash of Clans کرد و جالب اینجاست که تیم Magic مشتاقانه روی این پروژه فعالیت می کردند.

"ما از بازی Gunshine خیلی چیزا یاد گرفتیم و مهم ترینش این بود که باید بازی رو زود کشت قبل اینکه دیگه دیر بشه!"

نسخه بتا بازی HayDay در سال 2012، در کانادا روی سرورها رفت و در 21 جون - خرداد همان سال بصورت جهانی منتشر شد در آن زمان پیوستن به این بازی بسیار سریع بود و استقبال بی نظیری از آن شد (ارزش تصمیمات سخت رو داشت!).

"درست قبل شروع تعطیلات تابستونی در فنلاند (جولای - تیر) ما بتای بازی دیگری رو به نام Clash of Clans منتشر کردیم و نسخه جهانی اون در مرداد همون سال منتشر شد و در سه ماهه اول به بهترین بازی پردرآمد آمریکا تبدیل شد."

البته فکر نکنید که این شرکت از این به بعد تنها موفقیت داشت بلکه همچنان از چالش های اصلی خودش بدور نبود چون پنجمین بازی اش به نام Battle Buddies نیز لغو کرد و شاید دلیل اصلی موفقیت این شرکت نسبت به رقبا نترسیدن از تصمیمات و تغییرات بزرگ است.

"در این روزها که بازی های موفقی منتشر کرده ایم از طرفی دیگر بازی های بی شماری رو در مراحل مختلفی نیز کشتیم! برای مثال ما لقبی به بازی هایی میدیم که در مرحله اولیه تولید هستن به نام (قابل اجرا در داخل شرکت)، این بازیها فقط در محیط شرکت قابل بازی و تست هستند و در نهایت اگر بهتر شدند به مرحله ی بالاتری راه پیدا می کنند!"

پول هدف اصلی ما نبود!

در نهایت سوپرسل می گوید که پول هدف اولیه ما نبود ولی توانستیم با موفقیت هایمان از نظر مالی تامین شویم و این موضوع بسیار مهم بود.

اخیرا که نسخه بتای بازی Rush Wars منتشر شده بود، سوپرسل اعلام کرد که توسعه این بازی را متوقف کرده و این نشان دهنده این است که این شرکت هنوز به اصول اولیه خود پایبند است.

"با گذشت زمان خیلی چیزها تغییر کردند ما الان در نقطه های مختلف دنیا از شرق تا غرب ساختمان های مختلفی داریم و افرادی از 30 ملیت مختلف در دنیا عضوی از تیم های ما هستند ولی همواره بر روی اصول اولیه مان پیایبند هستیم هدف ما ساخت بازی هایی هست که برای دهه های متوالی از آنها استقبال شود و در یاد تمام کاربران برای همیشه بماند."

امیدواریم از مطالعه این مطلب لذت برده باشید، این مطلب به صورت اختصاصی ترجمه و منتشر شده لطفا برای کپی مطلب، لینک و نام ما را ذکر کنید.

منبع:

supercell.com

2 ديدگاه

  1. afshinn گفت:

    من قبلن در مورد این شرکت خونده بودم ولی اینم جالبب بود

  2. محمد گفت:

    ممنون بابت مطلب خوبتون.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین محصولات

رفتن به فروشگاه